Pagina's

Bijzondere posters



Een affiche of aanplakbiljet, ook wel poster genoemd, is een biljet dat aangeplakt is of opgehangen dient te worden om de daarop, meestal in gedrukte vorm, vermelde bekendmaking of boodschap ter kennis te brengen. Men kan een onderverdeling maken in affiches met letters en beelden. Bij de eerste categorie is de tekst, bij de tweede het beeld hoofdzaak. Met artistieke middelen wordt een boodschap overgebracht op de mensen. Dat is een uitdaging voor kunstenaars geworden om ons te overladen met een onuitputtelijke reeks van al dan niet kunstzinnig uitgevoerde posters. Postercollectie wil vooral afbeeldingen laten zien van posters uit verschillende landen met diverse thema’s. Wel hebben ze gemeen dat het altijd een kunstenaar is die het ontwerp voor een theatervoorstelling, film, opera, culture manifestatie, muziek opvoering, concert, poppenspel,tentoonstelling maakte. Menig afgebeeld affiche is een collector-item. In de Art Gallery van Muset www.postersquare worden een aantal afgebeelde affiches te koop aangeboden.

zaterdag 25 augustus 2012

GIELIJN ESCHER - EXPOSITIE BOIJMANS VAN BEUNINGEN

Gielijn Escher (1945) is dit jaar vijftig jaar actief als affichemaker en -verzamelaar. Deze zomer kunt u in Museum Boijmans Van Beuningen terecht voor een gecombineerd overzicht van affiches gemaakt door de kunstenaar zelf en affiches uit zijn verzameling.


Tot 30 sept.  2012 zijn nog  zestig affiches van Gielijn Escher te zien in het Museum Boijmans van Beuningen,  aangevuld met een zestigtal affiches uit zijn verzameling Duitse aanplakbiljetten met werk van o.a. Lucian Bernhard, Hans Rudi Erdt en Ludwig Hohlwein.  Ontwerper & verzamelaar
Gielijn Escher besloot op zeventienjarige leeftijd afficheontwerper te worden. Zijn verzamelwoede ontstond al op zeer jonge leeftijd. Op zijn zesde begon hij met het verzamelen van sinaasappelvloeitjes en sinaasappeletiketten op kratten. Vier jaar later startte hij zijn, inmiddels grote, verzameling affiches.


Gielijn Escher kreeg zijn opleiding in de jaren zestig aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs, de voorloper van de Rietveldacademie in Amsterdam. Hij maakte onder meer aankondigingen van dans- en toneelvoorstellingen, concerten en tentoonstellingen. Tekenend voor de onafhankelijke visie van Gielijn Escher is dat hij ook grote waardering had en heeft voor de meer commercieel werkende ontwerpers zoals Frans Mettes en Cor van Velsen. Begin jaren zeventig ontdekte Escher het werk van de Duitse ontwerpers uit het eerste kwart van de twintigste eeuw, met Lucian Bernhard voorop. Sindsdien zijn de tot het uiterst vereenvoudigde en gestileerde Sachplakate van Bernhard een grote inspiratiebron voor de ontwerper.

Bron:  Museum Boijmans van Beuningen