Gielijn Escher (1945) is dit jaar vijftig jaar actief als affichemaker en -verzamelaar. Deze zomer kunt u in Museum Boijmans Van Beuningen terecht voor een gecombineerd overzicht van affiches gemaakt door de kunstenaar zelf en affiches uit zijn verzameling.
Tot 30 sept. 2012 zijn nog zestig affiches van Gielijn Escher te zien in het Museum Boijmans van Beuningen, aangevuld met een zestigtal affiches uit zijn verzameling Duitse aanplakbiljetten met werk van o.a. Lucian Bernhard, Hans Rudi Erdt en Ludwig Hohlwein. Ontwerper & verzamelaar
Gielijn Escher besloot op zeventienjarige leeftijd afficheontwerper te worden. Zijn verzamelwoede ontstond al op zeer jonge leeftijd. Op zijn zesde begon hij met het verzamelen van sinaasappelvloeitjes en sinaasappeletiketten op kratten. Vier jaar later startte hij zijn, inmiddels grote, verzameling affiches.
Gielijn Escher kreeg zijn opleiding in de jaren zestig aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs, de voorloper van de Rietveldacademie in Amsterdam. Hij maakte onder meer aankondigingen van dans- en toneelvoorstellingen, concerten en tentoonstellingen. Tekenend voor de onafhankelijke visie van Gielijn Escher is dat hij ook grote waardering had en heeft voor de meer commercieel werkende ontwerpers zoals Frans Mettes en Cor van Velsen. Begin jaren zeventig ontdekte Escher het werk van de Duitse ontwerpers uit het eerste kwart van de twintigste eeuw, met Lucian Bernhard voorop. Sindsdien zijn de tot het uiterst vereenvoudigde en gestileerde Sachplakate van Bernhard een grote inspiratiebron voor de ontwerper.
Tot 30 sept. 2012 zijn nog zestig affiches van Gielijn Escher te zien in het Museum Boijmans van Beuningen, aangevuld met een zestigtal affiches uit zijn verzameling Duitse aanplakbiljetten met werk van o.a. Lucian Bernhard, Hans Rudi Erdt en Ludwig Hohlwein. Ontwerper & verzamelaar
Gielijn Escher besloot op zeventienjarige leeftijd afficheontwerper te worden. Zijn verzamelwoede ontstond al op zeer jonge leeftijd. Op zijn zesde begon hij met het verzamelen van sinaasappelvloeitjes en sinaasappeletiketten op kratten. Vier jaar later startte hij zijn, inmiddels grote, verzameling affiches.
Gielijn Escher kreeg zijn opleiding in de jaren zestig aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs, de voorloper van de Rietveldacademie in Amsterdam. Hij maakte onder meer aankondigingen van dans- en toneelvoorstellingen, concerten en tentoonstellingen. Tekenend voor de onafhankelijke visie van Gielijn Escher is dat hij ook grote waardering had en heeft voor de meer commercieel werkende ontwerpers zoals Frans Mettes en Cor van Velsen. Begin jaren zeventig ontdekte Escher het werk van de Duitse ontwerpers uit het eerste kwart van de twintigste eeuw, met Lucian Bernhard voorop. Sindsdien zijn de tot het uiterst vereenvoudigde en gestileerde Sachplakate van Bernhard een grote inspiratiebron voor de ontwerper.
Bron: Museum Boijmans van Beuningen